Saturday, March 31, 2012

A? B? AB? O? ape tuu??

Assalamualaikum..

melihat jam di laptop sudah pukul 5.27 pagi.. haha.. saya tidak tidur lagi.. tapi nasib baik lah esok saya tiada apa2 program penting, jadi boleh lah berehat2 di bilik, hehehe.. tiba2 pagi buta begini saya mendapat idea untuk membuat penulisan mengenai darah. oh darah? kenapa dengan darah? sebab, saya pernah menonton sebuah rancangan program hiburan Korea Selatan, U Kiss vampire. rancangan itu menunjukkan kumpulan darah manusia dan sikap2 mereka. oh baru lah saya tahu bahawa melalui jenis darah juga kita boleh tahu personaliti seseorang itu. jom kita tengok 4 kumpulan darah yang sinonim dengan manusia serta sikap positif dan negatif nya :)

Darah Jenis A
Mereka berdarah A adalah golongan yang pemalu tetapi mementingkan kesempurnaan dalam senyap. Mereka sangat bertimbang rasa terhadap orang lain dan tidak pandai menipu. Mereka setia dengan kawan dan rakan sekerja. Mereka boleh menjadi perahsia, kuat, tetapi jarang sekali berkongsi perasaan mereka. Mereka ini sukar dipuaskan dan serius dalam hidup.

Sikap Positif: 
1. Mementingkan adat dan budaya.
2. Menepati masa
3. Mudah bergaul
4. Tidak suka menjadi seorang yang 'perfectionist'
5. Tahap kesabaran tinggi.

Sikap Negatif:
1. Mudah obses pada sesuatu benda.
2. Degil, keras kepala, mudah marah-marah

Peribadi Asas:
Berhati hati dalam membuat keputusan, sentiasa memastikan sesuatu jelas melalui kontrak, terlalu mementingkan undang-undang sosial kehidupan.
Kadar Toleransi:
Toleransi tinggi dengan kerja-kerja fizikal dan berulang, tidak mampu menerima perubahan dengan mudah, hilang minat pada satu-satu hobi dengan mudah.
Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:
Terlalu mencuba untuk melupakan masa lampau, sikap pesimis terhadap masa hadapan.
Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:
Boleh berpura-pura membuat muka tenang walaupun hakikatnya sedang marah, memerlukan masa yang lama untuk pulih jika dilukai, sensitif kepada pandangan orang lain.
Bagaimana mereka bekerja:
Menguruskan satu perkara sahaja dalam satu masa, membezakan antara kerja dan peribadi, sangat bertanggungjawab, terdorong untuk memilih hobi yang membantu mereka menenangkan perasaan.



Darah Jenis B
Mereka berdarah B adalah golongan yang periang, memiliki semangat dan aura personaliti yang kuat dan tersendiri. Dalam waktu yang sama, mereka tidak menghiraukan apa orang lain fikir tentang mereka dan liar. Mereka boleh menjadi sangat lemah, pemalas dan kurang sabar. Namun, mereka juga sangat bersungguh-sungguh (passionate) dengan apa yang mereka mahukan.

Sikap Positif: 
1. Menyayangi binatang.
2. Kreatif dan mudah bergaul
3. Fleksibel dalam kehidupan atau perhubungan
4. Optimistik (berfikiran positif) tapi kadang-kadang bersifat individualistik (pentingkan diri)
5. Sangat penyayang.

Sikap Negatif:
1. Pelupa dan kadang-kadang pentingkan diri.
2. Sukar untuk memikul tanggungjawab

Peribadi Asas:
Pantas membuat keputusan, boleh menjadi sangat fleksibel, tidak kisah pada peraturan, menghormati penemuan sains dan perkara praktikal.
Kadar Toleransi:
Mengekalkan sepenuh minat pada apa yang mereka lakukan, kelihatan tidak sabar, tidak sukakan kerja yang berulang.
Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:
Sukar melupakan hubungan terkini tetapi mudah melupakan kenangan masa silam.
Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:
Seorang yang ‘expressive’, ‘cool’ dan bersifat objektif, walaupun selalu bergurau tetapi boleh menjadi sangat pemalu, cepat menukar ‘mood’ seperti cuaca, tidak boleh berhenti merungut apabila mereka kecewa.
Bagaimana mereka bekerja:
Kreatif dan memiliki idea baru, tidak boleh membezakan kerja dan hobi,sukar menerima arahan, tidak gentar mencadangkan perubahan yang inovatif dan tidak takutkan kritikan.




Darah Jenis AB
Mereka sukar dimengerti, gemar menjauhkan diri, selalu menggunakan logik daripada mengikut gerak hati. Selain itu, AB sangat bagus menguruskan kewangan, walaupun berfungsi sebagai pendamai, kadang kala AB bersikap talam dua muka.

Sikap Positif:
1. Rasional dalam membuat keputusan.
2. 'Cool' dan mudah memahami perasaan orang lain
3. Mudah bergaul dan agak terkawal dalam perhubungan.

Sikap Negatif:
1. Kadang-kadang suka mengasingkan diri
2. Sukar untuk membuat keputusan
3. Berfikiran terlalu kritis dan sukar untuk memaafkan orang.

Peribadi Asas:
Sangat praktikal, bagus dalam menganalisa, memberikan kritikan yang membina, sukar membuat keputusan untuk perkara penting.
Kadar Toleransi:
Cuba untuk menjadi rajin, kelihatan kurang sabar.
Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:
Sangat sentimental tentang masa silam, lebih risau tentang masalah semasa berbanding perkara lain.
Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:
Berjiwa sentimental, selalunya ‘cool’ dan ‘steady’, tetapi boleh berasa sangat kecewa dengan masalah semasa yang tidak diselesaikan, boleh menjadi ‘moody’ sekelip mata.
Bagaimana mereka bekerja:
Boleh menguruskan bidang kerja yang luas, menghargai kerja keras, cepat memahami, tidak terlalu bertanggungjawab, tidak mampu membuat ‘follow up’ sebelum projek kerja diselesaikan.




Darah Jenis O
Mereka ‘outgoing’, ‘expressive’, dan ‘passionate’. O sangat bermotivasi dan mempunyai ciri pemimpin semulajadi. Dikurniakan rasa kewujudan yang kuat, tidak takut untuk mengambil risiko jika mereka yakin mereka akan menang, seorang ahli sukan semulajadi.

Sikap Positif: 
1. Teguh pendiriannya.
2. Bercita-cita tinggi
3. Sukakan cabaran dan berkeyakinan tinggi

Sikap Negatif:
1. Kadang-kadang suka melakukan perkara yang sia-sia.
2. Mudah sombong, tidak pentingkan perasaan orang lain dan kadang-kadang boleh bersikap
kejam terhadap orang lain.

Peribadi Asas:
Memastikan objektif jelas, sangat yakin dengan diri, jujur, optimis dan bertenaga.
Kadar Toleransi:
Kekuatan dan kecekalan bergantung kepada matlamat mereka, mudah mengalah jika kerja dirasakan sia-sia.
Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:
Positif tentang masa lampau, oleh itu tidak menyesali masa silam, mencari kestabilan kewangan di masa hadapan.
Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:
Selalunya bersikap tenang, sensitif dengan keikhlasan, memberikan pandangan terbuka dengan jujur secara terus.
Bagaimana mereka bekerja:
Keupayaan menumpukan perhatian bergantung pada keadaan, biasanya lebih gemar memimpin, boleh mengabaikan perkara terperinci.


Jadi bagaimana? sudah kah anda tahu jenis darah anda? adakah personaliti yang saya nyata kan di atas ada dalam diri anda? 


sekiranya ada, itulah diri anda. namun sekiranya anda tidak suka dengan sikap negatif dalam diri anda, anda boleh berubah. tiada manusia yang tidak diberi peluang untuk menjadi lebih baik dari sebelum nya. seperti diri saya, setelah saya melihat jenis darah saya, dapat disimpulkan kebanyakan nya memang tepat. ya, itu diri saya. namun apabila saya melihat sikap yang negatif, saya terfikir untuk berubah. ya, kadang kala sikap saya amat menjengkel kan pihak2 sekeliling. selagi saya masih bernyawa di dunia ini saya akan cuba menjadi manusia yang berguna kepada semua pihak. bukan kesempurnaan yang di minta, tetapi sumbangan saya pada mereka. 



Ini hanyalah sekadar perkongsian terbuka. tidak bermaksud untuk menyinggung mana2 pihak. 




cuci mata: Lee Donghae berdarah A ^^V



ceria kan lah hari anda dengan meluangkan masa bersama teman rapat anda. di samping itu beriadah bersama mereka akan menyatukan perpaduan dan hubungan silaturrahim itu semakin kuat sesama anda. :)

Thursday, March 29, 2012

tidur? gaya? maksud?

Pernah kah anda tahu gaya tidur anda?
hehe
saya sudah tahu. ini berdasarkan teman sebilik saya. dia beritahu gaya tidur saya.... 






RAHSIA! :)




Mari, saya beri gambaran gaya tidur kebanyakan manusia alami.

Sila perhatikan. dan jika anda tidak tahu, bertanyalah pada kawan anda :D













Jadi bagaimana?


Dah tahu gaya tidur anda?


hehe..


Cuba anda teka gaya tidur saya

:)

Nak saya beritahu? 0.o

emmm...





haha okaylah


gaya tidur saya...




BAHAGIA!! 



sekian! :P

Tuesday, March 27, 2012

kematangan~

kematangan selalu disalah ertikan sebagai dewasa. tidak, matang x semestinya anda sudah dewasa. ada orang yang matang sebelum usia mencecah 20 tahun. misal nya, baru2 ini terdapat kes yang mana budak berumur 9 tahun sudah melahirkan bayi. jadi dia boleh dikategorikan sebagai seorang yang matang. namun, benarkah matang itu wujud dalam diri setiap orang?

gambar sekadar hiasan: monyet juga tahu berfikir :)


saya ingin mengupas persoalan ini.


sebenarnya, usia matang manusia bergantung kepada tahap pemikiran seseorang itu. misalan nya, seseorang itu sudah mampu berfikir dan melakukan kerja dengan baik. seperti diri saya, yang berusia 23 tahun ini saya mengaku saya masih belum matang. pemikiran saya masih kebudak-budakan. kadang kala berjiwa keanakan dan manja. ini mungkin faktor kelahiran saya dalam keluarga sebagai anak bongsu. namun begitu, anak bongsu tidak bermakna saya tidak boleh melakukan kerja. sepanjang saya hidup, saya sudah alami pelbagai rintangan dan juga hidup berdikari. 


baik lah, kadang kala kematangan seseorang itu juga boleh terjadi apabila terdapat sesuatu perkara yang meninggalkan kesan dalam diri dia. sebagai contoh, dia kehilangan orang yang dia sayangi. ini boleh terjadi kerana dia sudah mula berfikir bahawa dia mempunyai peranan dan tanggungjawab untuk menjaga adik beradik nya.


oleh itu, usia kematangan seseorang akan berlaku di suatu peringkat yang mana minda nya sudah menetapkan dia bersedia menerima segala rintangan besar dalam hidupnya, sebagai contoh, apabila sudah berkahwin dan mempunyai anak. ketika itu dalam diri akan mempunyai suatu perasaan menyayangi dan bertanggungjawab memelihara anak serta keluarga dengan baik dan sempurna makan minum nya.



sekiranya anda masih tertanya-tanya, ya. anda seharusnya melihat diri anda, adakah sudah mencapai usia kematangan atau pun belum. untuk mengetahuinya ia boleh diukur melalui sikap, perbuatan dan tingkah laku diri anda. saya bagi contoh tiga situasi untuk anda mendapat gambaran mengenai usia kematangan seseorang.


Situasi pertama:

anda berkawan dengan seseorang, dan secara tidak sengaja dia telah menyinggung perasaan anda. apakah tindakan yang anda lakukan?
a) merajuk dan minta dipujuk
b) memarahi kawan anda semula
c) memaafkan kawan anda dan berkawan dengan dia semula



sekiranya jawapan anda a) atau pun b), anda di kategori kan sebagai belum mencapai usia kematangan. jawapan yang paling sesuai ialah c). ini kerana pada usia kematangan, bergaduh dengan kawan itu adalah asam garam kehidupan yang mana menganggap ia sebagai rencah yang menyedapkan lagi perhubungan antara satu sama lain. sama contoh dalam rumahtangga. jika si suami menyinggung perasaan si isteri, itu hanyalah gurauan senda si suami yang kadang kala mahukan belaian kasih dan manja dari isteri nya.

"kita kawan sampai bila-bila, itu janji saya"




Situasi kedua:

anda sedang berjalan kaki seorang diri di kawasan gelap yang sunyi dan tiada orang dan secara tiba2 ada seorang cuba merompak anda. apakah yang anda lakukan?
a) memberi apa saja yang di minta
b) melarikan diri dan cuba meminta tolong
c) melawan dan cuba mencari senjata untuk memukul perompak tersebut



jawapan yang tepat adalah a). ini kerana usia kematangan turut mengajar kita untuk berfikir sebelum bertindak. adakah anda mahu di kejar, dan di apa-apa kan oleh perompak tersebut? pernahkah anda terfikir bahawa perompak itu membawa senjata juga di dalam poketnya? itulah risiko yang bakal anda hadapi. namun jika anda memberi apa yang perompak itu minta contoh, wang, telefon bimbit, sedikit sebanyak anda sudah menyelamatkan diri anda dari bahaya yang tidak dijangka seperti dibunuh atau ditikam.

gambar hiasan: ada situasi yang mana perompak menyerang dengan menunjukkan pisau.




Situasi ketiga:

anda berada di sebuah hotel, di bahagian cafe dan sedang rancak memilih makanan. di hadapan anda ada pebagai menu yang menyelerakan dan membuka pandangan mata anda. anda:
a) segera memilih memenuhkan pinggan dan mengambil apa saja yang di depan mata
b) mengambil sedikit demi sedikit setiap menu yang ada
c) hanya mengambil satu jenis menu, dan datang semula apabila ia sudah habis dimakan



jawapan, c). mungkin anda akan berkata bahawa b) ialah jawapan paling tepat namun anda silap satu perkara. ya memang benar hanya mengambil sedikit demi sedikit bagi setiap menu yang ada. tetapi pinggan yang anda bakal bawa ke meja makan itu sudah pun dipenuhi dengan makanan yang bercampur2 seperti nasi, kuih dan juga buah. orang sekeliling akan melihat diri anda sebagai seorang yang tidak pandai menjaga adab di meja makan dan apabila berada di majlis terhormat. jadi, apa yang harus anda lakukan ialah hanya mengambil satu jenis menu di satu bahagian, dan kembali ke meja makan. selesai menu tersebut barulah ke bahagian buffet dan mengambil menu kedua di bahagian yang berikutnya. ikut lah kitaran menu yang telah dinyatakan misal nya jika pada ketika itu terdapat hidangan sup, maka mulakan dengan memakan sup dahulu.

pilih lah makanan dengan bijak dan bersesuaian dengan diri anda supaya tidak membazir :)



dari tiga situasi yang telah saya berikan ini maka dapat saya simpulkan bahawa usia kematangan itu bergantung kepada cara kita berfikir. adakah kita mampu berfikir benda yang baik dan buruk serta adakah kita tahu melakukan sesuatu perkara kena di tempatnya?


tepuk dada, tanya selera :)

Monday, March 26, 2012

On Rainy Days~ B2ST

hai semua!


xde ape pun, tapi just nak share sebuah lagu yang saya memang suka dengar dari dulu lagi. dan lagu ni pernah timbul kontroversi tentang lirik dia, yang dikatakan mempunyai unsur2 tidak bersesuaian dengan imej remaja di bawah usia 18 tahun. so, mari kita lihat lirik dia yang telah saya cari di pakcik google :)

dark
When the rain quietly falls
In that same way
Without fail once again I
Can’t get away
From thoughts of you

Now
Even though I know it’s the end
Even though I know it’s just stupid feelings
Even though I know that we’re no longer
The me that couldn’t grab you until the end because of my pride
Is left with only regrets

Come find me on rainy days
Stay up all night and annoy me
When the rain stops I’ll follow
And leave slowly leave a little at a time and cease like the rain

I think I’m drunk I need to stop drinking
Because the rain is falling and I feel like I’m going to fall too
Well it’s not that I miss you and want to see you
It’s just that our time together was so sharp
When it’s those days that you really liked
I pull out the memories that are all too vivid
I purposefully put my foot in the trap called memories
I don’t even struggle to get out

Now
Even though I’ve completely erased you
Even though I’ve emptied it all out
When the rain starts to fall again
All the memories of you that I’ve struggled to hide away
Come back and search for you

Come find me on rainy days
Stay up all night and annoy me
When the rain stops I’ll follow
And leave slowly leave a little at a time and cease like the rain

Even though there is no way to return
To you
When I see you happy now
I’ll still try to laugh because I didn’t have the strength
To stop you from leaving

Come find me on rainy days
Stay up all night and annoy me
When the rain stops I’ll follow
And leave slowly leave a little at a time and cease like the rain

What can I do about something that is already over
Like a dumb guy that regrets it too late
The rain always comes it’ll always repeat
When the rain stops maybe that’s when I’ll stop too

The rain always comes it’ll always repeat
When the rain stops maybe that’s when I’ll stop too

Okay dah tengok lirik dia kan? jadi dekat sini saya ada high light perkataan 'drunk'. apa yang boleh saya ulas, lirik ini adalah kisah seorang kekasih yang kesedihan kerana putus cinta. tapi disebabkan 'mabuk', maka industri muzik Korea Selatan telah menyekat lagu ini dimainkan di kaca televisyen pada waktu siang sehingga jam 11 malam. selepas jam 11 ke atas, barulah boleh dimainkan bagi dilihat oleh golongan 18 tahun ke atas.

ini pula pandangan saya.

bagi saya, tiada salahnya perkataan 'drunk' itu. lirik lagu hanyalah sekadar memperindahkan mainan lagu tersebut. banyak lagi isu yang lebih sensitif antaranya lagu2 barat masa kini yang sering memperkatakan soal agama kristian, hubungan luar nikah dan sebagainya.

saya bukanlah bermaksud untuk menyokong mana2 pihak. namun sebagai pendengar, saya suka lagu ini kerana gubahan lagu nya. walau bagaimana pun, isu perkataan sensitif itu adalah terpulang pada pandangan individu masing2.

sekadar berkongsi pandangan, dan berkongsi lagu kegemaran saya. hehe :D

sebelum itu, anda dijemput mendengar lagu ini. dan sila beri pandangan ^^V



Sunday, March 25, 2012

outing~ Melaka Bandaraya Bersejarah

Assalamualaikum semua :)

Hari ni aku nak share kenangan manis aku keluar semalam (24/3/2012) dengan wani. hehe seronok.. aku happy je semalam. tapi yang parah nya sakit kaki lah. adoii. mana x nya keluar dari pagi hingga malam. best, best juga tapi kepenatan dan kesakitan tumit kaki tuh masih terasa.

so sampai je, destinasi kami ke Mahkota Parade, berjalan, dan ke atm utk keluarkn pulus. hehe mestilah kalau x macam mana nak shopping kan? wani mengajak aku ke MPH bookstore sebab dia nak habiskan baucar dia. jadi kami ke mph, melihat2 buku2 yang ada. aku tergoda nak beli buku2 di situ. tapi.. baucar dah habis dipakai. huhu ada banyak buku yang aku nak beli, tapi last2 aku pikir2 balik, buku2 motivasi yang beli dulu masih ada yang x bukak plastik dia n x baca lagi. so aku tengok2 jela buku2 tu.

Selepas tu, aku sempat singgah ke kedai Speedy, meninjau2 album terkini di pasaran. biasa lah, kedai muzik mesti pasang lagu. dan ketika itu lagu yang dipasang, lagu Korea. aku sanggup lepak kat kedai tu sebab nak tahu siapa yang menyanyi lagu tu. aku xdapat teka. so aku pergi tanya tauke, dan dia cakap, kumpulan B2ST. wahhh best nya lagu ni! tapi kenapa aku xtahu? lagu yang dimainkan dari album fiction. hati ni tetibe teragak nak membeli album tu. tapi akhirnya x beli. sebab aku dah ada lagu tu dalam laptop. so seterusnya aku melihat drama2 Korea yang ada. mahalnyaaa. RM95 satu! dah tentu lah aku x beli. majoriti drama yang kat situ semua aku dah ada.

Seterusnya, destinasi kami ke Parkson. saja2 melihat2 fesyen terkini. tapi tidak membeli pun sebab tiada yang berkenan. jadi kami meneruskan perjalanan ke Hatten Square, pada asalnya plan kami nak menonton wayang. tapi akhirnya x jadi sebab wayang pada hari semalam tiada yang best. ketika sedang berjalan, aku teringat ada satu kedai aku pernah kunjung dulu. kedai tu kedai cenderahati, ada jual kpop merchandise. apa lagi. aku sibuk mencari kedai tu.

Sedang2 cari, tetiba aku ternampak jualan bundle di sudut tepi luar. aku jadi tertarik nak g tengok. wahh. walaupun bundle, tapi ada juga baju2 yang cantik, dan masih baru. rupanya kedai bundle ni bukanlah baju2 terpakai, tapi baju2 stok lama yang x habis dijual. apa lagi. aku dan wani mencari2 baju feberet kami. akhirnya jumpa. aku dapat membeli tiga helai baju. kos? murah je.. tapi x perlu lah aku beritahu. wani juga dapat beli sehelai baju. :)

Selepas tu, aku meneruskan pencarian kedai kpop tu. akhirnya jumpa juga. seronok nya bila melihat pelbagai kpop merchandise, antaranya file, keychain, button, mini card, penanda buku dan juga sticker. so tangan aku pantas mencari lee donghae keychain. tapi.. xde.. sedihnya hati. yang aku jumpa, leeteuk, heechul, sungmin dan eunhyuk. jadi apa lagi. beli jelah walaupun bukan donghae. lagipun last stock. hehe

Sedang asyik berjalan, aku masih sedih sebab x jumpa keychain donghae. tiba2 mata aku terpandang satu tempat ni, tempat jual handphone tapi ada gambar SNSD. apa lagi. langkah aku terhenti dan mula membelek2 di situ. alangkah happy nya. phone strap lee donghae! file super junior mr simple! keychain super junior! pensil case super junior! beg pack super junior! wahhhh tangan ni ligat ambil apa je yang aku nampak. 2PM, SNSD, B2ST, F(x), UKISS, BOYFRIEND pun ada tau. hehe tapi dah tentulah aku ambil super junior je. :P

barang2 yang sempat grab, hehe :P

Pastu kami teruskan lagi jalan2, ke Dataran Pahlawan. lunch. mase tu teringin nak makan macam2. tapi perut lapar meminta makanan yang berat. akhirnya aku tergoda dengan bau ayam goreng kfc. hehe so kami ke kfc, makan di situ. sedap nya xterkira aku dan wani sama2 order dinner plate. dan aku sempat mencuba krusher sunshine surprise. yummy! sedap! xtahu nak cakap rasa apa, tapi dia ada campuran air seven up. tapi last2 x habis makan. so kami simpan untuk dinner malam tu.

Lepas makan, mestilah kena jalan2 turunkan makanan yang penuh di perut. jadi ketika sedang berjalan2, aku cakap dengan wani, aku nak ambil gambar. so kami bersama2 ke A famosa, dan mengambil gambar kenangan di situ. sedang dalam perjalanan ke A famosa, aku masuk satu per satu kedai buku dan majalah. misi aku mencari epop malay keluaran bulan januari. sebab aku termissed beli, jadi aku terlepas kalendar besar artis2 kpop. akhirnya. jumpa! dah la tinggal satu je. apa lagi, cepat2 lah aku beli.

Sampai di A famosa, bergambar lah kerja kami. hehe dan macam model dah. tapi x berbayor je. ramai yang melihat gelagat kami. wani malu2 tapi aku peduli apa orang nak pandang, pandang lah. sebab aku dah biase kan aku pelakon teater? dah biase menunjukkan aksi luar biase. hehe. xdelah over sangat pun. sekadar bergumbira dan mengambil gambar kenangan je. :)
kucing ni, dia duduk lepak kat kawasan istana. time tu istana dah tutup. so kucing ni pun nak bergambor jugak! hihi

 

 
okay itu sahajalah kenangan aku semalam. seronok, gumbira, happy, tenang dan paling penting kami berjaya release tension!! hahaha. sebab minggu depan aku dihadapkan dengan 3 quiz. 3 okay! itu pasal lah kami enjoy sepuas2nya. dan banyak jugalah aku berhabis. rasenye x perlu aku beritahu berapa total perbelanjaan. yang penting, aku dapat ape yang aku nak. dan kenangan hari semalam adalah kenangan aku di Melaka buat semester akhir ni. hihi ^^


Saturday, March 24, 2012

chapter 2 (sambungan 'Lara Dunia')

Ya Allah! aku terlambat! habislah, sekarang jam pukul 11 pagi... kelas pukul 10.30 pagi ni memang betul2 menguji kesabaran. tambahan aku tengah 'cuti'. jadi agak susah nak bangun pagi.

"Hello, Jann. lecturer dah masuk belum? sorry Jann.. aku terlajak." Esya menghubungi Jannah

"Wei, gila lambat kau ni. kau tidur pukul berapa semalam ni?" tanya Jann dengan serius

"Aku tidur pukul 4 pagi Jann.." jawab Esya takut2 dalam panggilan telefon itu. lalu dengan segera dia memutuskan panggilan itu kerana lif sudah pun terbuka luas untuk dia masuk dan turun dengan segera dari asramanya.

Esya berlari selaju mungkin dari asramanya ke kolej tempat dia menuntut. dia sudah terlambat pergi ke kelas. nasib baiklah lif di bawah kosong. lalu Esya dengan pantas menekan butang nombor 9 di dada lif itu. sampainya di kelas, nasib Esya sangat beruntung. pensyarah nya masih belum masuk lagi. dengan segera dia duduk di sebelah Jannah, dan tersenyum kambing. Jannah hanya mampu menggeleng dan merenung Esya. pada ketika itu, buddy Esya, Kamil mula bertanya macam2 pada nya kenapa lambat dan sebagainya. Esya akhirnya hanya mampu senyum dan mengelap peluh nya dengan tisu yang ada kerana ia mula menitis laju di wajah nya. dengan segera dia mengeluarkan kipas sakti nya dan terus menerus dia laju mengipas dirinya. "panas". itulah ayat pertama yang keluar dari mulut nya apabila tiba di kelas.

Jannah sudah tidak tahan lagi. renungan tajam nya akhirnya berakhir dengan sembulan ayat2 pedas dan panas yang penuh tanda tanya pada Esya.

"Pukul 4 pagi? kau buat apa? ini mesti melayan cerita kau tu kan. drama Korea tu. Ish3. apa nak jadi lah dengan kau ni. minat, minat lah jugak, tapi janganlah sampai tidur lambat." teguran Jannah kepada Esya

"Aku tahu Jann, aku minta maaf. lain kali aku x buat lagi. hehe. drama tu best sangat lah Jann. aku jadi seronok tengok x henti2. alaa, jangan lah marah.." pujuk Esya lagi

Kamil mula memasang telinga. dan akhirnya dia ketawa berdekah2 melihat gelagat buddy nya itu dimarahi dan diberi syarahan ringkas oleh Jannah. Esya menjeling pada Kamil, lalu dengan pantas tangan nya yang masih memegang kipas itu memukul bahu Kamil. Kamil masih ketawa.

"Lawak lah kau ni Sya. kah kah kah. kan dah kena sebijik dengan Jannah." perli Kamil pada Esya

"Kau diam lah. aku sumbat kipas ni dalam mulut kau baru tahu. macam lah kau x pernah datang lambat kan. lagi pun lecturer x sampai lagi. relax suda." geram Esya pada Kamil yang rajin mengusik nya

sedang asyik mereka bertiga bergurau senda, akhirnya pensyarah mula masuk ke kelas. pensyarah tersebut menyatakan maaf nya kerana beliau mempunyai mesyuarat sebentar tadi. dengan segera, beliau meminta para pelajar untuk membuka buku teks muka surat 37. buku teks yang tebal itu dibuka dengan pantas. lalu dengan tiba2 pensyarah itu berkata.

"hari ni saya tidak dapat mengajar anda semua. jadi sebentar lagi saya harus ke MITC kerana ada urusan penting. saya mahu anda membaca buku teks ini dan membuat latihan di belakang. please submit to me before 4 pm today. I will be in my office after 2 o' clock. okay so class dismiss! before that, class rep Munif please write down all students name who came to my class today. I will give you an extra marks. to those whose not come, I will deduct 1 marks from your test." terang pensyarah itu dengan laju sambil segera menulis di papan putih kerja khusus yang perlu dibuat oleh pelajarnya.

"Hoorayy!" Esya jerit kegembiraan, lalu ditepuk bahu oleh Jannah. Esya ketawa.

"Apa lagi jom lah balik! sambung Korea la, hehehe." bergurau Esya pada Jannah

Jannah sahabatnya di kolej ini, satu2nya yang memahami perangai Esya yang suka bergurau dan menyakat orang. kadang2 dia agak rimas dengan Esya, namun kadang2 gurauan Esya mampu menceriakan hari2 Jannah.

Jannah senyum dan menggeleng. di dalam hati nya berkata kegeraman dia terhadap Esya namun tersenyum akhirnya kerana sudah tidak mampu melawan kenakalan Esya itu.

"Sya, jom gi makan nak? alang2 kelas cancel ni, moh le kita gi makan. nak x?" pelawa Kamil pada Esya

"makan? em.. tapi aku kena g bank kejap. ibu aku baru bank in. xdok pitih ni. lain lah kau nak belanja aku, aku on je hehehe" jawab Esya

Tangan Esya ligat menaip sms kepada ibu nya, menanyakan khabar berita dan memberitahu sekiranya wang belanja sudah di masuk kan atau tidak. malang sekali, ibu nya masih lagi dalam mesyuarat di pejabat nya. ibu nya memesan agar Esya meminjam dahulu wang kawan nya kerana petang nanti baru lah ibu nya boleh ke bank.

"Hm.. aku xdok pitih la Kamil. ibu aku x masuk kan duit lagi. aku x makan kot. balik bilik je la." rintih Esya pada Kamil

Pada ketika itu, Jannah sudah pun bergerak ke perpustakaan untuk menggunakan komputer di sana. ini kerana Jannah tidak mempunyai komputer peribadi maka segala kerja khusus dia akan lakukan di perpustakaan.

Esya berjalan kaki pulang ke asramanya. secara tidak sengaja, dia terserempak dengan lelaki yang sudah lama dia perhatikan, Johan. namun Johan pada ketika itu tidak mengenalinya. Esya hanya mampu mengeluh, dan meneruskan perjalanannya ke ruang lif di asramanya.

punya lah lama aku x terserempak dengan dia. tapi bila dah terserempak, dia dunia dia, aku dunia aku. dia x kenal aku langsung. Johan, bila lah aku boleh berkenalan dengan kau ni. dapat kawan pun jadilah.

tiba2 telefon bimbit nya berbunyi. 

"Hello?"

"Assalamualaikum Esya, apa khabar?"

Suara itu tidak dikenalinya. siapa tuan empunya suara ini? nombor yang terpapar di skrin telefon bimbit tidak mempunyai nama. ternyata, nombor yang tidak dikenali.

"Waalaikummussalam, ya saya Esya. Ini siapa?"

"X kenal ke? okay, saya Hafizi. masih ingat kah?"

Hafizi! nama yang cuba dilupakan oleh Esya. dia, bekas teman lelaki dahulunya yang pernah mengecewakan Esya. akhirnya Esya membuat keputusan untuk memutuskan hubungan dengan Hafizi. lelaki itu terlampau kejam, bukan kerana dia membunuh orang. tetapi kejam kerana mempermainkan perasaan Esya. di tanya, di jawab endah x endah. kadang kala bersikap tidak ambil peduli, kadang kala panas baran. kadang kala beribu alasan diberikan oleh kerana sibuk praktikal di Subang, Malaysia Airlines. Ya, lelaki itu adalah merupakan pelajar jurusan penerbangan dan kejuruteraan. maka dia bakal menjadi seorang juruterbang sekiranya dia berjaya menjalani praktikal nya selama dua tahun.

"Oh. kenapa?" jawab Esya seolah2 mahu memutuskan panggilan itu dengan segera

"Awak, janganlah begini. saya masih mengharapkan awak. saya masih sayangkan awak. kenapa begitu lama awak menjauhkan diri dari saya? hampir dua tahun saya menunggu awak, cuba hubungi, awak mesti memutuskan panggilan. bila saya sms, awak tidak pernah jawab. sedangkan saya selalu menjadi orang pertama yang wish birthday awak, setiap tahun." jelas bersungguh2 Hafizi kepada Esya

Tidak! aku tidak mahu mendengar! cukup! aku benci kau! sudah jangan telefon dan ganggu aku lagi. aku masih ingat apa yang kau dah buat pada ku. masih segar di ingatan ini. sampai bila2 aku xkan maaf kan kau. kau terlampau kejam! sedangkan aku begitu sayang, kasih pada kau. aku percayakan kau. aku sudah lama bersabar dengan setiap perbuatan kau. bersifat tidak mengambil berat, langsung tidak menghubungi aku selama 2 bulan. 2 bulan! apa erti menjadi kekasih tetapi selama 2 bulan kau menghilangkan diri? alasan, kau sibuk. sibuk sangat sampai langsung tidak boleh menghubungi aku? sibuk sangat sehingga aku terserempak dengan kau yang berkasih-kasihan dengan perempuan lain? itukah maksud kau sibuk? kau curang dengan aku!

Kata2 yang cuba Esya ungkapkan, namun tidak kesampaian kerana Esya cuba mengawal diri nya agar tidak meletup dan di layani emosi. maka, Esya terus menekan butang merah, panggilan terhenti. dia sudah tidak sanggup mendengar pujukan rayu Hafizi. hati nya sudah tiada lagi insan bernama Hafizi Hashim. oleh sebab itu, selama dua tahun juga Esya menutup pintu hatinya pada mana2 jejaka yang cuba menyunting nya. dia sudah tidak percaya pada insan bernama kaum adam. namun kini hatinya seolah2 diuji, dan ingin dibuka semula pada Zarul dan juga Johan. namun dia cuba mengawal diri nya agar tidak mudah hanyut. jadi Esya sering mengingatkan dirinya agar berkawan sahaja dengan kaum adam pada ketika ini.

"menyampah gila aku. enough is enough la. boleh pula kau ni guna nombor telefon lain semata2 nak call aku?" monolog Esya sendirian

Sesampai di bilik, Esya membuka komputer peribadi nya. dia melayari laman sosial masa kini, facebook. dia mula menaip status. 

"please stop. I don't want anymore." status yang tertulis di facebook itu.

5 minit kemudian, pelbagai komen mula memasuki. bertanya, pelbagai persoalan dan meneka. itulah peranan kawan2 Esya yang cuba menarik perhatian agar dia membalas komen di situ.

Namun, tiada jawapan diberikan. Esya tidak mahu menjawab. dia duduk termenung di bilik menghadap pandangan ke tingkap, melihat indahnya langit biru ketika itu.

Aku mahu kenal dengan Johan. Zarul dah, kini Johan pula. tapi bagaimana? aku sudah add facebook dia. tapi dia masih tidak kenal aku. dan aku juga jarang komen2 di facebook nya. adoi! pening kepala lah. satu demi satu. bongok punya Hafizi! 

Esya menjerit di bilik nya tanda dia marah. marah dengan Hafizi.

Lalu Esya membuka laman sosial kedua nya, twitter. dia menulis status dan menceritakan segala yang terjadi pada hari ini bermula dari dia terlewat bangun sehingga ke peristiwa Hafizi menelefon nya. bagi Esya, meluahkan segalanya di twitter lebih memuaskan hati berbanding di facebook. ini kerana, twitter tidak mempunyai ruangan komen2 seperti facebook. malah umum tidak akan tahu.

Seperti dijangka, kawan2 di twitter yang tidak pernah dia jumpa itu, tidak mengambil peduli status Esya. ya, itulah yang dia mahukan. tiada yang busy body. privacy. dia bebas menulis apa saja kerana tiada yang akan membalas, atau bertanya. namun sekiranya dia menulis status mengenai artis Korea, maka mulalah pelbagai persoalan, jawapan akan diberikan oleh pengikut2 nya di twitter itu.

Sesudah meluahkan segalanya, Esya terus menutup komputer peribadinya dan tertidur di katil nya. dia mahu lupakan segalanya. dia cuba tidur, sambil membayangkan artis kesayangan nya. supaya dia bermimpi manis. supaya dia tidak terbawa2 dengan al kisah Hafizi, Johan dan Zarul. tiga lelaki yang bermain di fikiran Esya. kini tinggal dua. Zarul dan Johan. 

Pintu bilik nya diketuk, tanda teman sebilik sudah pulang dari kuliah. Esya bangun membuka pintu. dilihat, Fana masuk dengan muka keletihan. kasihan Fana. dia pelajar tahun akhir semester ini. banyak perkara yang harus dia lakukan sebelum berakhirnya semester ini. aku tidak boleh berceritakan ini pada Fana. aku takut dia serabut pula nanti. lebih baik aku pendam kan saja. lebih baik aku bercerita pada Jannah malam nanti. lalu Esya menyambung tidur nya semula. secara tidak sengaja, air matanya jatuh membasahi pipinya. dia menangis. namun dia tidak tahu mengapa dia menangis. lalu dia cuba menutup muka nya dengan bantal kecil nya supaya tidak di nampak oleh Fana. akhirnya Esya tertidur dalam tangisan.

baik lah, akan bersambung lagi di kemudian hari. apabila aku punyai idea yang lebih best, dan menjadikan fan fiction ini lebih menarik! :)