Friday, February 19, 2010

Basic Thing To Know Kalau Nak Jadi Babysitter

hye!!! jumpe kowg lg..!! haaa... excited x nk bce post ni? aku tau, kowg musti nk tau kn??? okay, sbr2, aku akn btau kowg mlalui pngalamn aku jd babysitter.. x susah pun jge bdk ni, memgla die agk nakal, tp xdela smpi teruk sgt.. seronok jge bdk ni.. byk pkare aku blaja.. yela, umo dah makin mningkt ni, knela byk blaja benda.. basic thing kowg patut tau adalah:

1) kalu nk jge bdk, kne tau buat susu..! senang je, amek botol susu, then buh air pns dlm 2 auns, then buh air suam dlm 3 auns (depends bdk tu umo bpe untuk kuantiti- ni untuk umo 1 thun stngah), then buh la susu tepung dlm 2 stngah sudu susu tu.. kemudian, try tuang setitik kat pmukaan ats tapak tgn kowg, spy tgkla susu tu pns ke x, lbh elok buat suam2 je, yela nanti xpasal2 melecur mulut bdk kecik kowg tu.. pastu, kowg bg la bdk tu minum, but makesure, baringkn die ats bantal busuk die, then die mesti tido punyela... hehe! Tp..!! jgn suke2 kowg je nk bg susu kat bdk! die ade time die, haaa.. cm ni la, andai kata kowg bg bdk tu minum susu pkul 1 pm. jdnye around kul 4pm kowg blh bg susu lg kat bdk tu.. kakak aku yg btau, bg susu bdk afte 4 jam die minum.. kalu susu tu xhbis, kowg jgn plak g bg lg kat bdk tu afte 4 jam!! susu tu dah x elok, basi.. buat la susu baru bg die..

2) second thing u all need to learn, cara nk pki pampers!! yeah, aku tau, ade sesetengah kowg ni, xtau nk pkikn baby pampers kn..??? same je, x susah pun.. tmbh2 lampin baby skang ni jenis yg senang di pki.. ade yg sarung je dah siap. tp tu mahal sikit la.. okay2, nk pkikn baby pampers ni, first, kowg baringkn baby tu ats tilam ke, katil ke, but makesure kowg ade mse bdk tu baring! nanti kang bdk tu jatuh.. dah baringkan die, then kalu bdk tu bru lepas mandi, kowg lap2 dlu seluruh bdn bdk tu ng tuala, bg kering btul2.. haaa.. tp hati2! kalu bdk tu boy, kowg kne lap cpt2 bdn die, coz nanti die kencing...!! haha.. btul, x tipu.. aku x penah kne lg la, tp ni akak aku yg btau.. kalu baby girl, xde mslh, lap la smpi kering. then dah siap lap, amek pampers then pelan2 angkt 'bdn' baby tu then letak pampers kat bwh 'bdn' die. then, btulkan kdudukn pampers sb kalu kowg tape senget, nanti segala 'emas n hujan' abis keluar bocor!! sb tu la kowg kne pastikn pampers tu berada di kedudukn yg btul.. pastu kowg tarik yg ujung tepi blakang belah kiri, tapekn ke dpn. ulang yg same tp di belah kanan. haaa.. dah pun siaapp!! kan senang? x susah pun.. kalu xcaye, kowg try la buatt!!

3) next, kowg jg kne tau cara nk mandikn bdk!! ish, ni kalu kowg xtau, susah la!! bdk x elok dibiarkn kotor, sb bdk mudah diserang bakteria jahat...!!!! jdnye, kowg kne mandikn bdk.. okay, cara die simple je. first, kowg kne ade besen mandi bdk (ala, yg melengkung pjg tu..) then sabun mandi bdk and shampoo mandi bdk (ni byk kat market, kowg carilah nanti).. afte dat, kowg jg kne ade shower air pns, sb bdk x thn mandi air sjukk!! kalu xde shower, kowg mskla air pns kat ats dpur jap.. then, bukak segala bju bdk tu pki. haa... kalu dah nasib kowg mase tu, bdk tu mgkin buang air besar.. maka kowg kne la cuci dlu segala kotoran yg ade.. jgn plak kowg geli!! hehe, aku mula2 dlu, memg agk geli and pnah muntah!! kelakar giler mse tu.. :D tp bile dah lme2, dah biase, dah x geli.. cuma kdg2 xthn bau die..!! lg la, klu bdk tu byk plak hasil melabur die..!! ish3.. tp, tu pkare bese la, dah nme pun jge bdk, kne la buat, btul x??? Okay, lepas dah siap cuci kotoran yg ade, kowg bukak shower air pns tu, then hala ke tapak tgn kowg dlu!! haaa.. kowg jgn plak hala ke tmpt len, sb kalu andai kata shower tu tlalu pns, abisla kowg.. melecur plak kang.. npe aku hala ke tapak tgn? sb, tapak tgn owg dewasa mpunyai lapisan yg mane tebal and mampu menahan kepanasan yg tidak melampau.. bile kowg dah sure air pns tu suam2 pns, brula kowg blh start mandikn bdk.. okay, kowg letak baby tu dlm besen die, then pelan2 kowg bsuh bdn die.. gosok pelan2, kat seluruh bdn die.. then brula kowg amek sabun mandi baby, ratakn ke seluruh bdn.. gosok pelan2.. then bilas ng shower td.. then kowg amek shampoo baby, ratakn kat kepala baby tu, gosok pelan2.. pastikn shampoo tu x kne mata baby!! (petua ni senang je, kowg tolak rmbut belah dpn baby tu ke blkng..) pastu, kowg dah blh bilas ng shower td.. same jgak, mse bilas tu, gune teknik yg di ats (tolak rmbut dpn ke bhgian ats kepala), bila dah settle, kowg tutp shower, angkt baby dari besen! ni penting! baby x blh di biarkn duduk bersendirian dlm besen die tmbh2 lg kalu besen die ade air.. BAHAYA.. Bdk mgkin blh lemas.. jdnye kowg kne angkt die, then amek tuala lap bdn die bg kering... Dah pun siap!! pastu, kowg dukung la die, bwk msuk bilik, pki kn pampers, bju, seluar sume.. x susah kn????

4)Okay, now, basic thing u all need to know, cara nk tidurkn bdk.. hehe! ni terbaik punya tips aku bg free2 kat kowg.. tips ni, x dpt kat mane2 sb aku yg create sndiri! hehe.. kowg jgn pikir aku bomoh bdk tu plak!! ish3, syirik tu,..!! xdela, aku pun masih in learn, jdnye ni la ilham yg aku dpt mse aku jge bdk.. nk tidokn bdk senang je.. first, bg die main puas2 dlu.. then, bile die dah main, die mesti penat.. then mulalah bdk tu start buat perangai, nangis la mcm2 la. tu die bg hint sbenarnye, die nk tido.. yela, bdk, mane la tau cakap lg.. jdnye, die buat2la nangis.. okay, kowg sediakn tmpt tido die, letakla tilam die, bntl busuk die.. mcm ank buah aku sowg ni, ade nme untuk bntl busuk die, nmenye "bu" (mcm tu koot ejaan die, ntah aku xtau tp tu la yg ank buah aku slalu sebut).. dah sedia sume tu, then kowg pastikn kat tmpt kowg tu xde bunyi bising lgsg.. haaa.. bdk ni, xblh tido kalu ade bunyi bising sket.. pastu, kowg peluk dlu bdk tu, usap2 kat blkng kepala die.. aku pun xtau nk cakap cmane, tp tula yg aku bt kalu nk tidokn bdk.. berkesan oooo.. pastu brula kowg letak bdk tu pelan2 kat tmpt tido yg telah kowg sediakn td.. tp!! kowg jgn plak tingglkn die! kowg tepuk kat bahagian peha tepi bdk tu.. pastu kpd yg ade bakat nyanyi, kowg tnjukkn bakat nyanyi kowg tu kat bdk tu.. jgn plak kowg nyanyi lgu rock2!! x tidola bdk tu jwbnye.. haish.. kowg nyanyi la, lgu dodoi.. ape2 la, kalu kowg xtau, kowg create la satu!! haha.. sambil tepuk sambil kowg nyanyi.. kalu plak time tu kowg xde suare, kowg x yah nyanyi pun blh, just tepuk pelan2 kat peha tepi die.. bdk tu mesti ngantoknye.. kowg buat tu dlm 10 mnit.. pastu, kowg jgn plak buat bsing! terbangun plak bdk tu kang, kowg yg susah..!

5)Next, kowg jge kne tau ape benda bdk tu blh and x blh mkn!! haaa.. aku tau, kowg mgkin nk bg ape yg kowg mkn kat bdk tu kn??? aku pun same cm kowg eheeee.. tp sbenarnye, perut bdk x blh suke2 trime mknan owg dewasa.. sb perut bdk masih bru, masih lembut, jdnye x thn!! kowg JGN sesekali gatal g bg bdk makan benda sejuk cm aiskrim, ais and sbagainye melainkn bdk tu dah berumur 2 tahun setengah ke ats.. haaa.. bwh dari umo tu, jgn bg.. peduli la, kalu bdk tu kata "nak nak!" bdk memg sume benda die nk explore rase.. mknan pedas pun xblh! pedas sket blh la, tp jgn plak bg sos tabasco kat bdk tu!! memg la, bdk akn cakap sedap, tp, nanti die akn sakit perut x lame lepas tu sb perut die xthn..!! aku tau, kowg akn cakap, "eleh, ade je parent

No comments:

Post a Comment