Sunday, November 4, 2012

diari: teman pengganti :)

*bersih2* sawang belog.. uih banyak nya sawang! heeeee.

Assalamualaikum semua,

lama betul diri ni x update belog. semua apa khabar? sihat kah? harap semua dalam keadaan baik2 kehendakNya.

diri ni, dua tiga menjak ni sering jatuh sakit.. tp xdelah kronik pun. sakit biasa biasa. demam panas, batuk, selsema dan juga tersalah makan yg akhirnya menyebabkan sakit perut yg agak teruk.. itu dah selalu sangat menziarahi tubuh ini.. huuuu

punca sakit bukanlah kerana tidak pandai menjaga diri. tp kerana keadaan cuaca yg tidak menentu. diri ni sering bermandikan hujan, walaupun sudah dibawa payung dan gunakan. tambahan pula, di tempat praktikal diri ni diberikan tugas yang banyak. bukan mengeluh, tp sekadar berkongsi pengalaman. insyaAllah, tinggal 30+17= 47 hari lg untuk praktikal di sana. selepas itu, diri ni akan menyambung dan mempersiapkan diri utk final presentation (VIVA) bagi menyelesaikan thesis di tgn.

pun begitu, diri ni sejak akhir2 ni banyak diduga dgn perkara2 yg sudah dijangka. persahabatan, perhubungan, perbelanjaan. tentang semua itu diri ni tidak mahu mengulas lebih panjang, takut pula jika ada pihak yg terasa. maklumlah apa yg kita tulis ni kadang2 menyebabkan segolongan yg membaca tersinggung dan tersalah faham.. dengan rasa rendah diri, saya mohon maaf jika ada yg tersinggung dgn kata2 saya. maafkan saya ya :)


walaupun kita merancang pelbagai dgn harapan semoga menjadi kenyataan tp yg menentukan segalanya adalah dgn kuasa Nya. saya bg contoh, awal bulan September hr itu saya berkeinginan membeli smartphone (tidak perlu dinyatakan jenis apa dan bagaimana) malah sudah pun ke kedai dan berbincang mengenai isu pembayaran. namun akhirnya saya tidak dapat membeli kerana kad pengenalan di blocked (terdapat pihak tidak bertanggungjwb mengguna IC saya dan mbuka dua akaun postpaid dan mpunyai bil yg tertunggak)

lama juga saya ambil masa utk menyelesaikan kes ini kerana memandangkn saya praktikal, jd tidak diberi cuti melainkn berjumpa dgn pensyarah thesis saya. barulah semalam (3/11/12) kiranya saya berpeluang melaporkan pada polis mengenai kes saya itu. ada satu lagi perkara yg harus dilakukan. pergi ke mana2 cawangan telekomunikasi yg terlibat dlm kes saya ini.

seperti tidak dijangka, beberapa minggu yg lepas saya berkemampuan membeli smartphone (beli telefon sahaja) dgn syrt mbyr secara ansur2 pd ibu saya (sb time byr tu guna kad kredit dia jd saya akn mbyr secara cash pd dia tiap2 bulan mengikut jumlah yg telah kami bincangkan). sejak praktikal ini, banyak pengalaman saya peroleh terutama cara menyimpan wang dan berjimat. ya, tidak dinafikan walaupun status praktikal tetapi saya boleh dilabelkan sebagai golongan sudah bekerja. jadi diri ni sudah punya satu lg tanggungjawab iaitu menyimpan wang untuk jaminan masa depan.



baiklah cukup mukadimah di situ.


berbalik tajuk asal, teman pengganti. bukanlah saya bermaksud apa apa, sekadar berkongsi cerita. mana yg salah minta tegur tegur lah saya yg hina ni. sebaik2 manusia, lebih baik lg penciptaNya. manusia itu punya kelemahan iaitu kekuatan iman yg menentukan. lewat akhir bulan lepas, saya telah menceritakan pd ayahanda bahawa saya punyai kawan berlainan jantina. tujuan beritahu, pada asalnya ingin mendapatkan restu dan keberkatan. namun terdapat suatu peristiwa dan akhirnya saya batalkan niat td. sudah terlanjur berbicara dgn ayahanda, namun dgn segera saya menafikan perhubungan kami. ayahanda berfikir kami ke arah gerbang perkahwinan. tp segala isu salah faham sudah diperbetulkan.

apa yg mahu saya ceritakan, bukanlah utk mengutuk atau meluahkan perasaan. tp sejak peristiwa itu, saya nekad dlm diri tidak mahu membuka lg hati pd mana2 lelaki. saya nekad utk menguncinya semula. dan buat masa ni biarlah saya sibuk sibukkan diri memikirkan hal thesis, praktikal dan Ilahi. biarlah saya hanya berkhidmat pada Nya (Hasbunallah wa ni'mal wakeel)

namun sekiranya ada pihak yg cuba cuba utk membuka semula pintu hati ini, saya tidak akan menolak. saya akan cuba juga mengatasi permasalahan diri dan menerima dia seadanya.

tentang hati, sukar utk mengetahui. ia boleh diketahui pabila tuan pemegang tersebut, cuba selongkarnya. jika hanya simpan, berdiam diri, rahsia itu tidak akan dapat dibongkari. dibibir berkata tidak, tp dihati terukir namanya dan hanya Allah Maha Mengetahui.



okaylah, cukup sampai disini perkongsian saya hari ni. moga2 insyaAllah kita dipertemukan di lain hari :)

No comments:

Post a Comment