Tuesday, May 8, 2012

chapter 6: hadiah bulan madu (sambungan 'Lara Dunia')

lokasi: Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon, South Korea

"penatnyaaa! sampai juga akhirnya. wahhh cantik nyaa! eh eh itu macam artis je? ramai nyaa paparazi! wahhh..." jakun Esya gembira

"sayang nak excited sampai bila tu, x kesian kan abang ke angkut barang2 ni.." mengeluh Johan dengan isterinya

"hehe.. abang lelaki kan, mesti lah abang yang angkat.. saya ni perempuan, mana kuat.." 

"kejap saya cari troli barang. emmm mana eh? excuse me, where can I find.. eh ape troli dalam english eh?" bengung Esya dengan pegawai bertugas di lapangan terbang itu.

"Sorry misseu? I don't know Englisheu. jawab pegawai itu

alahai x pandai speaking pula. aku ni mana tahu bahasa Korea sangat. setakat kamsahamnida, annyeong itu jela yang aku tahu. nampak gaya nya terpaksa lah mencari sendiri. 

mata Esya sibuk mencari troli tempat letak beg, suami nya sedang duduk di kerusi dengan menjaga beg beg mereka. dia berjaya. dengan segera dia menolak troli itu ke arah suami nya, terus mengangkat beg beg tersebut ke atas troli.

Inilah saat bulan madu yang paling ditunggu2 oleh pasangan dua sejoli yang telah pun bernikah tiga bulan setengah yang lalu. atas sebab jadual kuliah yang padat dan juga minggu peperiksaan, mereka terpaksa menangguhkan bulan madu mereka hingga kini memandangkan bersesuaian dengan musim cuti semester. walaupun pada asal nya mereka hanya merancang bercuti di dalam negara saja, namun atas persetujuan ayah Esya, segala kos perbelanjaan tiket hingga ke hotel penginapan ditanggung oleh nya, percutian selama 7 hari itu.

"Abang, saya nak ke tandas kejap." pinta Esya pada Johan

"Abang ikut sekali lah, nanti sayang sesat, lagi pun kita baru dekat sini, bahaya sayang pergi sorang2." cadang Johan pada Esya. dia bimbang sekiranya berlaku apa2 pada isteri nya

"Eh x ada ape lah abang, saya pergi tandas depan tu je. dekat je pun. abang tunggu sini ya." jawab Esya

"Sayang, xpe2. abang ikut sekali." Johan berdegil mahu mengikut Esya bersama

Mereka bergerak ke ruang tandas, sementara itu Johan tunggu di luar pintu tandas bersama troli beg nya. 15 minit sudah berlalu. kelibat Esya tidak di nampak nya. dia mula risau. kenapa lama sangat ni? tadi xde pula Esya cakap sakit perut ke, apa ke. 

Johan mula berasa tidak sedap hati. dia dengan berani cuba membuka pintu tandas awam wanita itu. nasib lah tiada orang. namun tidak dilihat nya kelibat isteri nya. dia resah. dengan segera dia menjerit nama isteri nya. tiada sahutan. akhir nya dia meminta pertolongan seorang pegawai polis wanita yang kebetulan sedang meronda di kawasan itu. dia cuba menjelaskan kepada pegawai polis wanita tersebut dengan mengguna kan bahasa Inggeris yang mudah difahami nya. mujur lah pegawai itu faham. 

pintu tandas wanita dirempuh, dilihat Esya terbaring di atas lantai. Johan panik. dia cuba mengejut isteri nya. dilihat ada kesan tompokan darah di bahagian tepi kanan kepala Esya. rupa nya, Esya tergelincir ketika mahu keluar dari tandas itu. Esya masih pengsan. Johan cuba mengangkat badan isteri nya namun tidak berdaya kerana isteri nya terlalu berat. pegawai polis wanita itu dengan segera mengguna kan walkie talkie nya memanggil pasukan kecemasan. 

Pasukan kecemasan tiba dalam tempoh 10 minit. mereka mengangkat Esya dan membawa nya ke hospital berhampiran. Johan memunggah barang2 nya ke dalam teksi dan dia mengarahkan teksi itu mengikut belakang kereta ambulans tersebut. dia mula risau dan tidak dapat bertenang memikir kan janji nya pada ibu Esya, supaya menjaga Esya dengan baik. dia juga menyalah kan diri nya kerana cuai. 

Lokasi: Hospital Incheon, South Korea

Setiba nya di hospital, Esya di masuk kan ke wad kecemasan. Johan menelefon ibu nya dan mencerita kan perihal yang berlaku. ibu nya terkejut dan mahu segera terbang ke Korea. Johan cuba menelefon mertua nya, dan dia menyampai kan berita mengejut itu dalam keadaan cuba bertenang. mujur lah mertua nya tidak panik, namun mereka juga memberitahu akan ke Korea petang itu juga.

30 minit sudah berlalu, namun doktor masih di dalam wad kecemasan, dan Esya masih tidak sedar kan diri. Johan duduk termenung di kerusi pelawat sambil berdoa semoga tiada apa2 kesan yang teruk berlaku pada isteri nya. dia bimbang jika isteri nya hilang ingatan, ataupun koma. dia akhir nya bangun dari kerusi duduk itu dan membuka beg pakaian nya. di cari cari, kain sejadah tikar sembahyang. dia berlalu ke bilik air dan mula mengambil wuduk. setelah itu dia meletak kan kain sejadah itu di lantai laluan kerusi pelawat tersebut. jam di tangan nya, cuba di lihat2 mencari arah kiblat. dia akhir nya solat dengan memohon petunjuk dari Allah semoga isteri nya selamat. hanya doa yang mampu menyelamatkan nyawa isteri nya pada ketika itu.

Sedang asyik dia berdoa, pintu wad kecemasan terbuka. seorang doktor lelaki keluar dan menuju ke arah Johan. doktor itu sabar menunggu Johan selesai berdoa, dan wajah nya kelihatan tenang sekali.

"How's my wife? Is she okay?" tanya Johan pada doktor tersebut.

"Your wife is okay. the blood stainedeu has been cover. however we need to make sure your wife will take the brain testeu for safety. and one more thing. did you know your wifeu pregnant for 2 months old? you should be careful since the baby still small" terang doktor itu dalam bahasa Inggeris yang berbunyi loghat Korea nya.

"Syukur ya Allah!! Alhamdulillah... terima kasih ya Allah! thank you doctor! thank you very much!" ujar Johan  begitu gembira sambil bersalaman dengan doktor tersebut. dia mula menangis tanda kesyukuran pada Ilahi kerana pemberian yang amat bermakna. satu, isteri nya dalam keadaan selamat. yang kedua kerana berita kehamilan 2 bulan isteri nya itu juga.

Johan tidak sabar untuk memeluk isteri nya dan menyampai kan berita gembira itu. dia juga sudah tidak sabar untuk memberitahu ibu bapa nya yang kini dalam perjalanan ke South Korea, untuk melihat menantu nya. 

Johan memegang tangan kanan isteri nya, dia asyik mencium tangan Esya, tanda dia benar2 bersyukur dan menyayangi isteri nya itu. Esya masih lagi ketiduran kerana sebentar tadi dia telah diberi ubat oleh doktor yang bertugas. di tenung wajah Esya, di usap2 rambut nya perlahan, Johan mencium dahi isteri nya. 

"Terima kasih sayang.. terima kasih banyak2." ucap lembut Johan di telinga kanan Esya. namun tidak juga isteri nya sedar. Johan akhir nya juga tertidur kepenatan sambil memegang erat tangan Esya, di katil pesakit tersebut.

(bersambung lagi..)

p/s: kali ni idea berdasarkan angan2 penulis untuk ke South Korea suatu hari nanti apabila dia juga berkahwin. tapi tidak lah dengan scene novel ini sekali. ini cuma rekaan semata2 hehe :)

No comments:

Post a Comment