Monday, June 4, 2012

Allah selamatkan aku..

Bismillahirahmannirahim,Assalamualaikum,annyeonghaseyo, hello~ ^^

Alhamdulillah, hari ni genap 23 tahun saya hidup di dunia ini.. Selamat Hari Jadi Safiah! hihi da besar2 ni, tak perlu  lah kek bday kan? itu bagi budak2 kecik jela.. cukup sekadar ucapan dan doakan saya sihat2 selalu, tabah dan sabar banyak2. kenapa tabah? 

sebenarnya, dua menjak ni saya agak putus asa.. bukan dengan hidup, tapi dengan tanggungjawab dan kepimpinan.. terus terang, saya gagal menjadi ketua yang bagus.. saya gagal memimpin anak2 buah saya dengan baik.. saya gagal memastikan segala kerja berjalan lancar.. memang, bukan senang nak memuaskan hati ramai pihak tambahan apabila kita kena berhubung dengan pihak atasan.. ya, terus terang, saya cukup tak puas hati dengan servis pihak atasan.. atas sebab itu segala kerja kami terpaksa ditunda beberapa kali.. dan juga, mungkin kerana saya tidak cukup tegas dengan anak2 buah saya, maka saya gagal mengarahkan mereka membuat kerja mengikut bahagian masing2.. ya itu saya mengaku, saya tak tegas malah saya tidak bertindak seperti ketua. bukan saya tidak mahu, tetapi hendak dipendek kan cerita, anak2 buah, kawan saya. kalau saya tegas, ada pula nanti yang tersinggung. tetapi kalau saya tidak tegas, maka ada pula yang bertindak seolah2 dialah ketua. saya berbelah bagi. walaupun sifat itu tidak harus ada pada seorang ketua, tetapi saya cuba juga hingga akhirnya ada beberapa anak buah yang mendengar arahan saya. saya tidak hanya tahu mengarah mereka, sebaliknya saya juga membuat kerja. namun ada segelintir pihak yang tidak mahu memberi kerjasama, oleh itu kerja kami tergendala. saya tidak mahu mengulas lebih mendalam dan menyebut nama mana2 pihak, itu biarlah rahsia antara saya dan tuhan. bagi mereka yang nampak, mereka tahu siapa buat kerja, siapa tak buat kerja. melihat pada hasil pun kita sendiri boleh menilai kan? jadi apa yang boleh saya cakap, saya amat tidak berpuas hati dengan hasilan kerja itu. namun bila fikir 'dah last minute' apa boleh saya buat, melainkan setuju sahaja dan teruskan dengan pelan mereka. jadi itulah sebab kenapa saya berputus asa.. selama saya pernah menjadi ketua, tidak pernah sekalipun saya berputus asa. malah, saya selalu menggunakan motto hidup saya, "there is no give up word in my dictionary". kali ni, mungkin Allah mahu menguji saya, dan nah, Dia Maha Mengetahui..

Namun, hari ni sempena genap umur saya 23 tahun (walaupun tak sampai lagi sebab lahir pukul 4.05 pagi) saya bersyukur masih dipanjangkan usia hidup dan menjadi hambaNya.. terima kasih Allah.. terima kasih abah, mama, umi, adik beradik semua kerana menjaga dan mendidik saya hingga ke hari ini.. terima kasih kawan2 yang selalu bersama diwaktu susah dan senang terutama wani, rasnah, anna, azrin.. mereka sering membantu saya.. terima kasih sepupu yang paling rapat dengan saya syafiqah sophia, kerana sudi menjadi tempat meluahkan rasa sedih, suka dan duka.. terima kasih pensyarah2 yang rapat dengan saya.. terima kasih pada yang pernah menjadi kawan saya, mohon maaf sekiranya saya pernah menyinggung perasaan awak2.. kalau boleh, saya harap saya boleh berkawan semula dengan awak2.. mungkin insyaAllah, suatu hari nanti..

"kadang2 sukar mahu melupakan, tetapi senang menyebut kemaafan. namun cubalah buka hati dengan ikhlas memaafkan insan2 disekeliling anda jika mereka menyakiti anda.. hidup ini umpama roda, sebentar kita di atas, sebentar lagi kita di bawah. walau apa pun situasi anda, percaya dan yakin lah bahawa Allah itu sentiasa ada disisi anda, maka mohon lah petunjuk dan doa dari dia, nescaya dia akan membantu anda apabila didalam kesusahan"

Ikhlas menulis,
Safiah Rahim



No comments:

Post a Comment