Sunday, July 15, 2012

kurus demi kebaikan diri atau demi seorang lelaki?

Bismillahirahmannirahim, Assalamualaikum :)

apa khabar semua? how are you? annyeonghaseyo? hehe lama betul saya x update dekat sini. bukan apa, sebab sebelum ini saya menduduki peperiksaan akhir. apa yang mampu saya lakukan, tawakal kepada Allah. harap semoga semua subjek lulus. berbalik kepada topik asal, hmm hari ini saya ingin berkongsi sedikit hajat saya ketika sedang bercuti menunggu panggilan latihan industri. ya, saya berhajat untuk menguruskan badan saya yang agak gempal dan tembam ini. hehe ;)

persoalannya mengapa? sebelum ini pernah saya nyatakan bahawa tiada istilah kurus atau diet dalam kamus hidup saya. tetapi kenapa kini secara tiba2 saya ingin melakukannya?

ini kerana, saya menerima teguran dari ayahanda saya, beliau meminta agar saya mengecilkan badan saya sedikit. tak banyak pun tak apa, asalkan ada nampak perubahan. oleh itu, sebagai seorang bapa, beliau telah pun merencanakan tugasan buat saya sepanjang saya di rumah. antara tugasan2nya adalah seperti berikut:

1) kawanan bilik2 di tingkat atas, adalah jagaan saya. oleh itu saya bertanggungjawab mengemas bilik2 tersebut.

2) memastikan saya sehari berpeluh2 demi mengurangkan lemak di badan.

3) menu masakan yang tidak berat. lebihkan memakan sayur-sayuran.

4) pengurangan mengambil menu nasi yang digantikan dengan buah-buahan pada waktu malam.

5) menu utama, air masak. minum sebanyak2nya. minuman manis, dikurangkan.

6) makanan bergoreng diganti dengan makanan rebusan air dan bakar.

dan yang terakhir seboleh2nya berpuasa. bukan untuk mengganti puasa (dah habis ganti, yay!) tetapi sekadar mengawal nafsu makan yang melampau.

tetapi, berbalik kepada tajuk utama,

'kurus demi kebaikan diri atau demi seorang lelaki?'

baiklah. ini tujuan asal mengapa saya ingin berubah. atas pesanan dan nasihat ayahanda tercinta juga, beliau meminta saya mengecilkan badan juga atas dasar demi seorang lelaki, yakni bakal suami saya. persoalannya mengapa? sebagai seorang bapa, beliau sudah yakin bahawa anak perempuan nya ini pasti mempunyai rasa suka atau dalam diam2 menanam perasaan cinta pada seseorang.

namun tidaklah beliau mempersoalkan pada saya, siapa lelaki tersebut. ini hanyalah firasat saya semata2. bayangkanlah. kalau sebelum ini beliau hanya meminta saya kurus demi kesihatan, tetapi saya perlekehkan, dan beliau menegur berkali2 namun tidak jua saya ambil sebagai langkah pengurangan. tetapi kini beliau menegur saya dengan berkata

"nanti tak ada lelaki nak jadi suami, sebab badan itu gemuk sangat".

akhirnya saya tersedar dari lamunan yang panjang. ada benar disebalik kata2nya.

oleh itu kini saya dalam proses cuba mengurangkan nafsu makan. bagaimana? sedangkan saya amat gemar makan. hobi saya makan. sukar untuk melawan tetapi akan saya cuba. terutama, dugaan saya ialah gemar memakan makanan yang manis. itu juga bahaya. makanan yang manis boleh membawa kepada obesiti melampau hingga tercetusnya penyakit kencing manis. kawan2 saya juga berpesan agar kurangkan pengambilan makanan manis. baiklah, saya akan cuba. insyaAllah moga saya dapat mengawal nafsu makan saya ini dan mengecilkan saiz badan saya juga.

tentang soal samada saya sudah berpunya atau belum?






jawapannya, belum. saya masih belum berpunya. malah saya tidak faham istilah berpunya itu. adakah perlu pihak lelaki menyatakan hasratnya kepada saya? atau adakah berpunya itu bermaksud 'hati saya telah dimiliki oleh seseorang?'

itu masih saya cuba rungkaikan. namun tidak saya nafikan, memang ada seorang insan yang secara tidak langsung berjaya mengetuk pintu hati saya. tetapi biarlah ia menjadi rahsia antara saya dengan Allah. jikalaupun dia mengetahuinya, maka biarlah hubungan itu mesra tetapi berbatas. apa yang boleh saya katakan, saya hanya berserah kepada Allah sekiranya benar kami mempunyai jodoh.

walau apa pun, pesanan ayahanda tidak pernah saya lupa. katanya,

"belajar dahulu hingga tamat, pelajari dahulu ilmu suri rumahtangga. bekerjalah dahulu mengumpul dana masa depan. kemudian sekiranya sudah tiba masa boleh lah menamatkan usia bujang"

ayahanda tidak melarang saya untuk berkawan dengan kaum adam, namun biarlah berbatas. apa yang penting, ayahanda mahu elakkan berlakunya gejala maksiat dan juga fitnahan di kalangan masyarakat.

apa2 pun saya cuma berdoa kepada Allah agar dipanjangkan usia ayahanda kerana saya mahu dia menjadi wali saya di majlis pernikahan saya kelak. dan saya juga mahu dia melihat bakal cucunya sebelum dia menghembuskan nafasnya kali terakhir. itulah harapan saya.

"tawakal kepada Allah, nescaya Dia akan cuba yang terbaik buat dirimu. kita hanya mampu merancang, tetapi Allah yang menentukannya"

Ikhlas menulis,
Safiah Rahim










No comments:

Post a Comment