Saturday, July 21, 2012

Ramadhan~ datang lagi ^^

Bismillahirahmannirahim, Assalamualaikum :)

sedar x sedar bulan Islam yg plg dirindui, disayangi dan dinanti2 datang lagi.. Alhamdulillah, berkat doa Nya saya masih bernyawa di dunia ini dan mampu menjalankan ibadah berpuasa seperti biasa. cuma harapan saya kali ini, agar dapat berpuasa penuh dalam istilah kaum hawa ini diberi cuti istimewa setiap bulan. bukan apa, sekurang2nya saya mahu merasa kemanisan iman dalam bulan Ramadhan secara penuh :)

hari ini, hari pertama semua umat Islam menjalankan ibadah berpuasa. eh. berpuasa je ke? puasa tahan lapar sahaja? tidak, puasa yg dimaksudkan selain menahan lapar dan dahaga, kita juga berpuasa mata, mulut, telinga dan hati. eh. macam mana tu?

puasa mata, yg mana kita tidak melihat perkara2 yg boleh membatalkan iman. hehe. kalau yg ini xperlu rasanya saya mengulas lebih panjang kerana anda semua mesti sudah faham kan? lebih2 lg kita ni dah bergelar dewasa, sudah matang fikiran dan perbuatan. pasti lah anda mengerti apa itu yg membatalkan iman. maka, cuba seboleh2 nya mengelak dari memandang apa sahaja contoh nya, jikalau anda pergi kedai atau petang ini pergi bazar Ramadhan. anda kebetulan terlihat seorang gadis cantik misalan nya. kalau sekali pandang, x apa. tapi berkali2? haaa itulah yg dikatakan perkara yg membatalkan iman :)

puasa mulut, bukan bermaksud anda menjadi bisu. haha saya faham, sebab anda puasa, saya puasa. maka senyap sahaja sepanjang hari? tidak. puasa mulut yg membawa maksud anda tidak berkata2 perkara yg membawa kerugian, atau menyebut perihal orang lain. dalam konteks mengumpat. masyaAllah, jauhkan lah sikap suka mengumpat. sebalik nya, gunakan kelebihan mulut anda untuk berzikir, mengaji al-Quran, bertilawah dan sebagai nya. dan kalau ada yg mana boleh memberikan ceramah agama khusus nya di surau2 atau masjid, ambil lah peluang ini untuk melipatgandakan pahala anda. saya mengamalkan dengan membaca al-Quran, sebaik saya selesai solat Subuh. baca, tidak bermakna sekiranya kita tidak membaca dengan makhraj dan tajwid yg betul. oleh itu selesai saya membaca secara berseorangan dibilik, saya kemudian nya menyambung dengan membaca di hadapan ayahanda saya. seperti tadi, siapa sangka bila hari2 membaca Alhamdulillah, bacaan saya semakin baik. namun masih ada yg perlu saya perbaiki bagi hari2 yg mendatang. insyaAllah, mudah mudahan amalan ini dapat saya teruskan hingga ke hari akhir Ramadhan. dan seterusnya, moga ia berterusan walaupun bukan di bulan Ramadhan :)

puasa telinga, yg mana kita mengelak mendengar al kisah kehidupan orang lain. ini macam kes bila orang mengumpat lah. pasti sipulan itu mahu kita mendengar kan? jadi, elak kan dari masuk campur hal kehidupan orang lain. sebalik nya, dengar ayat2 Quran yg dibaca dalam cd, youtube misalannya. kan lebih bagus? ha sekarang ni zaman moden, jadi apa salah nya mendengar ceramah dari ustaz2 yg bertauliah masa kini? ada banyak kan, jadi pilih lah di hati. kalau pada saya, sekira nya saya di rumah, saya akan meluangkan masa dengan mendengar ceramah2 di kaca televisyen seperti rancangan yg bermula jam 7 pagi, 'Tanyalah Ustaz'. melalui rancangan itu saya dapat mengurangkan rasa keraguan sekiranya ada perkara yg saya kurang pasti. maklum lah, saya hanya seorang pelajar biasa, saya tidak arif mengenai bidang2 agama namun saya cuba mempelajari nya dari mereka yg pakar mengenai nya :)

dan yg terakhir, puasa hati yg barangkali pada saya amat suker dilaksanakan oleh segelintir umat Islam. eh. apa dia ni puasa hati? puasa hati ini bermaksud anda tidak berniat sesuatu yg boleh mengganggu iman anda. contoh, anda nampak seekor kucing kurap sedang berjalan di tepi anda. lantas, anda pasti tidak menyebut kerana malu di hadapan orang, tetapi di hati anda pasti terlintas "eeee kucing ni. pergi lah tempat lain. kau tu kurap!" masyaAllah.. kasihan kucing kurap tadi. namun tahu kah anda Allah memberi seribu ganjaran pahala kepada kucing itu tadi, dan bukan nya pada anda? sebab, kucing itu tadi hanya berjalan di sebelah anda, namun tidak pula kucing itu terlintas untuk mengusik anda. begitu juga apabila ada insan kurang bernasib baik meminta sedekah di laluan pejalan kaki, atau di bazar Ramadhan.. anda mengerutkan dahi, membenci dan cuba lari dari insan tersebut. maka Allah juga memberi seribu ganjaran pahala kepada insan itu kerana dia hanya senyum sahaja pada anda. jadi, fikir2kan lah.

Ramadhan juga adalah bulan percuma yg diberikan oleh Allah swt untuk kita menambahkan pahala kita. bukan sekadar berpuasa, tetapi apa sahaja amalan kebaikan yg kita lakukan, insyaAllah boleh dapat pahala. contoh, tolong mak beli barang, sapu sampah, basuh kereta ayah dan juga bersedekah. haa lagi2 masa ini lah kita bersedekah dan mengeluarkan zakat. syukur Alhamdulillah, tahun ini saya berkesempatan untuk mengeluarkan zakat bagi simpanan dan harta. bagi zakat fitrah, saya masih dibawah tanggungan ibubapa. tidak mengapa, yg penting ikhlas dalam memberi dan menghulurkan.

di akhiri ini, saya juga seperti umat Islam yg lain, mahu berjumpa dengan malam lailatulqadar. insyaAllah, saya akan mengulas lebih lanjut apa itu malam lailatulqadar pada hari akan datang.


"Semoga Ramadhan kali ini akan menjadi lebih bermakna buat diri ku" 

No comments:

Post a Comment